Bier en benzine duurder: Noodsituatie op zijn hoogtepunt 5946
Door de financiële crisis bevind ook ons land zich in kritiek weer. De economische toename staat stil of vertoond een zelfs een kleine afname. Hoewel er sprake is van puur een milde recessie, vrezen veel zelfstandige voor hun continuïteit. Met name het Midden Klein Bedrijf wordt ernstig getroffen door de vreselijke economie.
Maar ook de grotere, vaak beursgenoteerde handelaren, zoals Shell, ABN AMRO en Heineken hebben last van de economische recessie. Verscheidene van hen hebben acties moeten maken. De grootste bierbrouwer van Holland heeft laatst zijn tarieven op bier in de horeca moeten verhogen, door de stijgende kosten van grondstoffen en promotie en de daling van ontvangsten, juist uit die sector. Deskundigen huiveren van de prijsverhogingen van Heineken, omdat zij van mening zijn dat de horeca, die toch al zo hard wordt geraakt door de economie, hierdoor juist nog meer onder druk komt te staan. Ook komen de meeste ontvangsten voor Heineken niet uit de horeca, maar uit de winkel verkopen. Volgens deskundigen was het veel beter om de bierprijzen per liter hier te verhogen, maar durft Heineken dat niet in verband met de sterke concurrentie in dit veld.
Door de hoge olieprijzen waren in 2012 de benzine prijzen al flink toegenomen. Dientengevolge steeg de verkoopprijs die men per liter betaalde bij de autoweg pompstations zelfs tot record niveau. Het gevolg hiervan was dat veel consumenten de autoweg stations voorbij reden, om ergens anders bij een goedkopere pomp te gaan tanken. Ook lease bedrijven grepen in. Bij een aantal lease bedrijven mogen gebruikers niet meer tanken langs de autoweg. Fabrikanten als Texaco, BP en Shell zagen hierdoor niet alleen een terugloop in het aantal verkochte liters brandstof, maar ook een ernstige vermindering van het aantal klandizie in hun winkelzaak. De economische recessie deed hier nog een schepje boven op. Door minder aanbod in de bouw, nam het verkeer op de autoweg, en daarmee de klantenstroom van de tankstations, danig af. Omdat ook de gewone klant steeds met minder rond moet komen, laten deze vaker de auto staan en nemen de fiets. Shell, Texaco en BP zagen daardoor ook in 2013 hun verkoop flink krimpen.
ABN AMRO, Rabobank en ING merken vanzelfsprekend ook veel van de financiële crisis. Hoewel zij als banken mede aansprakelijk zijn voor de financiële crisis, merken ze door de terugloop van de huizenverkoop zelf ook veel van de recessie. Veel banken reorganiseren met het oog op besparingen en hanteren de nieuwe wetgevingen veel al als excuus om posities te schrappen in hun bedrijven. Een toename van het aantal werklozen werkt negatief uit op de economie, waardoor de banken in zeker zin alweer deelbaar debet zijn aan de economische crisis in Holland.
Effect is dat heel mensen een ernstig tekort aan geld hebben en er veel aan gelegen is om vlot geld te verdienen of veel geld te besparen. Sommigen doen dit door hard op zoek te gaan naar werk. Enkele lenen liever een beetje bij. Maar snel geld verdienen is in deze tijd, voor econoom of verbruiker gewoon niet makkelijk. Of je nu multi national bent of werkman, als het minder gaat is geld geen luxe meer, maar pure noodzakelijkheid!